مدیریت منابع انسانی
نسیم افشارکاوه؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ میر علی سید نقوی؛ سعید زرندی
چکیده
چندپیشگی در میان کارکنان یک پدیده مشترک و در حال رشد است که مدیران منابع انسانی را بر آن داشته است تا با شناخت کامل این پدیده جهان شمول و پیشایندهای آن، به توسعه استراتژی های جدید برای مدیریت کارکنان چندپیشه بپردازند. از این رو، تحقیق حاضر با هدف گونه شناسی و بررسی هم راستایی انواع چندپیشگی و پیشایندهای آن، انجام شده ...
بیشتر
چندپیشگی در میان کارکنان یک پدیده مشترک و در حال رشد است که مدیران منابع انسانی را بر آن داشته است تا با شناخت کامل این پدیده جهان شمول و پیشایندهای آن، به توسعه استراتژی های جدید برای مدیریت کارکنان چندپیشه بپردازند. از این رو، تحقیق حاضر با هدف گونه شناسی و بررسی هم راستایی انواع چندپیشگی و پیشایندهای آن، انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری داده ها کیفی و از نظر رویکرد مطالعه فرامطالعه از نوع فراترکیب است. بدین منظور، با استفاده از مدل هفت مرحله ای سندلوفسکی و باروسو (2007)، پیکربندی جدیدی از پدیده چندپیشگی ارائه شد. در این پژوهش برای سنجش روایی از چک لیست استاندارد گلین (2006) و برای سنجش پایایی از روش هولستی (1969) استفاده شد. پس از تحلیل و بررسی یافته های حاصل از مرور سیستماتیک چهار گونه چندپیشگی تحت عناوین چندپیشگی اجباری، چندپیشگی هدفمند، چندپیشگی کامل و چندپیشگی هیبریدی و همچنین سه دسته پیشایند محیطی، شغلی و فردی شناسایی شد. در نهایت، بعد از تعیین جایگاه هرکدام از انواع چندپیشگی براساس مولفه های پیشایندهای سه گانه، مدل چندپیشگی به عنوان زیربنای مطالعات سازمانی تبیین گردید.
علیرضا کوشکی جهرمی؛ معین عبدالمحمد سقا؛ سعید زرندی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف گونهشناسی همراستایی انواع اشتباهات کارکنان و یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی انجام شده است. بدین منظور نگارندگان به بررسی ادبیات و مرور عمیق مبانی نظری موجود در حوزه اشتباهات کارکنان و نحوه یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی در سازمانها برآمدهاند و سپس بر اساس ماتریس بازاریابی داخلی و ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف گونهشناسی همراستایی انواع اشتباهات کارکنان و یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی انجام شده است. بدین منظور نگارندگان به بررسی ادبیات و مرور عمیق مبانی نظری موجود در حوزه اشتباهات کارکنان و نحوه یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی در سازمانها برآمدهاند و سپس بر اساس ماتریس بازاریابی داخلی و تلفیق آن با نوع شناسی اشتباهات به چارچوبی تحلیلی دست یافتهاند. در نهایت جهت سنجش صحت چارچوب مذکور، از روش دلفی برای اطلاع از نظرات خبرگان استفاده گردیده است. خبرگان که از متخصصین و اندیشمندان حوزه منابع انسانی بودند با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که اشتباهات کششی و شلخته با روشهای بازاریابی تراکنشی همسو هستند به این شکل که اشتباهات کششی با یادگیری انرژیزا و اشتباهات شلخته با یادگیری کدگشایی همسویی دارند. همچنین مشخص گردید اشتباهات لحظهای و پر مخاطره با روشهای بازاریابی رابطهای همسو هستند به این شکل که اشتباهات لحظهای با یادگیری پراکنشی و اشتباهات پرمخاطره با یادگیری مبتنی بر اختیاردهی همسویی دارند. با توجه به یافتههای حاصل از اجماع خبرگان میتوان نتیجه گرفت که بین گونههای مختلف اشتباهات کارکنان و بازاریابی داخلی همراستایی وجود دارد.
مهدی علی زاده؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ بهنوش فولادی
چکیده
امروزه در سازمانها انتظار میرود که کارکنان در کار خود درگیر و خلاق باشند و از خود ابتکار عمل نشان دهند. دستیابی به چنین وضعیتی، ایجاب میکند تا سازمانها در محیط کار، شرایطی ایجاد کنند که منابع انگیزشی و انرژیزا بهاندازه کافی وجود داشته باشد. این منابع انگیزشی بهعنوان منابع شغلی در نظر گرفته میشود. هدف اصلی از مطالعه حاضر ...
بیشتر
امروزه در سازمانها انتظار میرود که کارکنان در کار خود درگیر و خلاق باشند و از خود ابتکار عمل نشان دهند. دستیابی به چنین وضعیتی، ایجاب میکند تا سازمانها در محیط کار، شرایطی ایجاد کنند که منابع انگیزشی و انرژیزا بهاندازه کافی وجود داشته باشد. این منابع انگیزشی بهعنوان منابع شغلی در نظر گرفته میشود. هدف اصلی از مطالعه حاضر تعیین تأثیر منابع شغلی و هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفهای با نقش میانجی تأمین نیازهای بنیادین شغلی و درگیری کاری کارکنان بانک کارآفرین بوده است. ازاینرو در این پژوهش، تأثیر عوامل تثبیتشده در عملکرد وظیفهای کارکنان بانک کارآفرین، شامل منابع شغلی و هوش فرهنگی بر نیازهای بنیادین شغلی، درگیری کاری و عملکرد وظیفهای کارکنان بانک کارآفرین موردبررسی قرارگرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی است، از لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهش های توصیفی (غیرآزمایشی) و از شاخه مطالاعات میدانی است. از نظر نوع ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علی است. روش اجرای پژوهش نیز پیمایشی است. جامعه موردبررسی در این پژوهش، کارکنان اداری بانک کارآفرین در شعب سراسر کشور بوده و به روش تصادفی طبقه ای نمونه گیری شده است. داده ها با ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. در این مطالعه بهمنظور تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری بهمنظور بررسی معناداری تأثیر مفروض متغیرها بر یکدیگر مورداستفاده قرار گرفت. در این راستا نرم-افزارهای SPSS و AMOS به کار گرفته شدند. یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل فرضیههای این پژوهش، حاکی از آن است که درگیری کاری دارای بالاترین اثر مثبت و معنیدار بر عملکرد وظیفهای و همچنین هوش فرهنگی دارای کمترین تأثیر مثبت و معنیدار بر درگیری کاری بوده است. سازمان ها باید از طریق تامین نیازهای شغلی درگیری کاری کارکنان را ارتقا دهند تا عملکرد وظیفه ای آنها بهبود یابد. همچنین نتایج نشان داد متغیرهای هوش فرهنگی و منابع شغلی در تامین نیازهای شغلی تاثیرگذار است.
میرعلی سیدنقوی؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ سمیه لله گانی
چکیده
این روزها بسیاری از محققان این ایده را میپذیرند که دوجانبه گرایی سازمانی- توانایی بهرهبرداری از منابع موجود همزمان کاوش اطلاعات جدید - کلید بقای سازمانی است. هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر مکانیسمهای هماهنگی رسمی و غیر رسمی در دوجانبه گرایی فردی با بررسی تجربی بین 114 شرکت دانش بنیان درحوزه الکترونیک است. درحوزه مکانیسم های رسمی ...
بیشتر
این روزها بسیاری از محققان این ایده را میپذیرند که دوجانبه گرایی سازمانی- توانایی بهرهبرداری از منابع موجود همزمان کاوش اطلاعات جدید - کلید بقای سازمانی است. هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر مکانیسمهای هماهنگی رسمی و غیر رسمی در دوجانبه گرایی فردی با بررسی تجربی بین 114 شرکت دانش بنیان درحوزه الکترونیک است. درحوزه مکانیسم های رسمی میزان قدرت تصمیم گیری فردی و رسمیت وظیفه مورد ارزیابی قرار گرفت. یک آنالیز شبکه اجتماعی برای اندازهگیری سه مکانیسم غیر رسمی، پیوستگی شبکه، ناهمگنی و غیررسمی بودن روابط شبکه انجام شد. هر دوی تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای تایید ساختارها مورد استفاده قرار گرفت. روابط فرضیه ها براساس آنالیز رگرسیون سلسله مراتبی تست شدند. نتایج نشان داد که دو فرضیه اصلی میتواند تایید شود. یک رابطه U معکوس بین رسمی سازی کار و دوجانبه گرایی فردی یافت شد. این مطالعه در سطح فردی انجام شده و نتایج آن قابل تعمیم ، بررسی و استفاده در سطوح سازمانی می باشد.